Människor blir allt sämre på att lyssna
DET VERKAR LIGGA I TIDEN ATT KOMMUNIKATION SKA VARA KORT, TYDLIG OCH LÄTTILLGÄNGLIG. ANNARS BLIR DET TRADIGT OCH DÅ TAPPAR VI INTRESSET.
Vi har heller aldrig varit så bestämda som vi är just nu. Aldrig så polariserade. Alltmer sällan ändrar vi åsikt och det finns en tydlig tendens att vi ska tycka till om saker och ting. Även om vi knappt vet någonting om själva saken och tingen.
Att diskutera med en människa som redan bestämt sig och inte är mottaglig för förändring är oftast utsiktslöst. Nyligen genomförda undersökningar visar att när vi, under ett samtal, lyssnar på den andra personen lägger vi mer fokus på vad vi själva ska säga härnäst än att då faktiskt lyssna på vad den andra säger. Då blir det svårt att nå en kompromiss.
Dessutom har alla så mycket annat viktigt att ideligen parera. Klart att man kan lyssna på en presentation och samtidigt klara av några mejl och snabbt smita ut för att hinna med det där viktiga telefonsamtalet innan lunch. Man är ju effektiv.
Det här är ett problem som stör många. Det är provocerande att prata med någon som uppenbarligen har fokus någon annanstans men ändå vill bete sig som en god lyssnare genom att ideligen slänga in ”visst, visst” och ”jag förstår” för att sedan proklamera sin (rätta) version av det just sagda. Och det är provocerande att ha förberett en presentation eller ett möte med en tydlig tanke och struktur när de som lyssnar inte är närvarande och deltagande.
Så i mina föreläsningar och utbildningar inom konceptet VINNANDE PRESENTATIONER OCH MÖTEN fokuserar vi mycket på just detta. Hur man skapar en koncentration hos åhörarna, får dem delaktiga och entusiasmerade i innehållet som ska behandlas. Det landar mycket i smart förberedelse av den som ska presentera eller leda mötet. Och här finns det massor av tips och modeller att använda sig av för att vässa sin egen förmåga.
Här kommer tre användbara tips för att starta presentationen eller mötet effektivt:
· Ta dig en funderare på vilka det är som ska lyssna/delta. Hur fångar jag just de här människorna? Vad motiverar dem? Vad bör jag undvika?
· Se till att ha en riktigt vass inledning. Känslan du vill skapa är intresse – ”det här verkar intressant”. Undvik det traditionella. Överraska istället.
· Se till att du kan dina första 60 sekunder som ett rinnande vatten. Kan du det kommer du att framstå som tydlig och kunnig. Den känslan stärker dig under fortsättningen.
Oskar Sergel